Teorie evaluace

27.08.2012

E-learning „Evaluace primárně preventivních programů“

Zveřejnil: PhDr. Monika Nevoralová | Poslední úprava: 27.08.2012

V rámci projektu „Tvorba systému modulárního vzdělávání v oblasti prevence sociálně patologických jevů pro pedagogické a poradenské pracovníky škol a školských zařízení na celostátní úrovni“ (reg. č. CZ.1.07/1.3.00/08.0205 ESF OP VK) byla vytvořena e-learningová prezentace, (nejen) pro školní metodiky prevence, na téma „Evaluace primárně preventivních programů“, která navazuje na e-learningovou prezentaci „Evaluace aneb Co by o ní školní metodici prevence měli vědět?“, jež obecně shrnovala teoretické informace o tom, co to evaluace je, jaké existují typy, jak se provádí apod.

V rámci projektu „Tvorba systému modulárního vzdělávání v oblasti prevence sociálně-patologických jevů pro pedagogické a poradenské pracovníky škol a školských zařízení na celostátní úrovni“ (reg. č. CZ.1.07/1.3.00/08.0205 ESF OP VK) byla vytvořena e-learningová prezentace, (nejen) pro školní metodiky prevence, na téma „Evaluace primárně preventivních programů“, která navazuje na e-learningovou prezentaci „Evaluace aneb Co by o ní školní metodici prevence měli vědět?“, jež obecně shrnovala teoretické informace o tom, co to evaluace je, jaké existují typy, jak se provádí apod.

Cílem této e-learningové prezentace je poskytnout školním metodikům prevence a dalším pedagogům nástroj pro přípravu, realizaci a následné zhodnocení programu primární prevence. Je zde uveden postup při evaluaci primárně preventivního programu krok za krokem, od samotného rozhodnutí se pro realizaci preventivního programu a jeho přípravu až po evaluaci (od analýzy potřeb, přes evaluaci procesu a spokojenosti až po evaluaci výsledku). Na příkladech dobré praxe jsou demonstrovány jednotlivé typy evaluací a postup, jak daná evaluace proběhla. Součástí je vymezení evaluačních nástrojů v obecné rovině včetně konkrétních ukázek a webových portálů, kde je možné nástroje nalézt.

E-learningová prezentace „Evaluace primárně preventivních programů“ je rozdělena na následující 3 části:

1. část – Teoretický úvod - je teoretickým úvodem k tématu evaluace v primární prevenci rizikového chování, obsahuje tato témata:

  • rizikové chování,
  • prevence,
  • primární prevence,
  • cíle primární prevence,
  • efektivní primární prevence,
  • neúčinná primární prevence,
  • školská primární prevence rizikového chování,
  • evaluace primárně preventivních programů,
  • evaluace,
  • jak evaluovat preventivní programy,
  • proč je evaluace důležitá,
  • etické otázky evaluace primárně preventivních programů.

 

2. část – Praktický návod - obsahuje praktický návod na provádění evaluace, obsahuje tato témata:

  • analýza potřeb,
  • jak by měl vypadat ideální primárně preventivní program,
  • evaluace spokojenosti účastníků programu,
  • výstupy evaluace a zúročení získaných poznatků,
  • příklady dobré praxe pro inspiraci,
  • plánování evaluace,
  • evaluace přípravy programu,
  • pretest a zahájení realizace programu,
  • evaluace procesu,
  • evaluace výsledku preventivního programu.

 

3. část – Evaluační nástroje – obsahuje tato témata:

  • evaluace a diagnostika v primární prevenci,
  • evaluační nástroje,
  • reliabilita a validita nástrojů,
  • konkrétní evaluační nástroje,
  • webové stránky věnující se evaluačním nástrojům.

E-learningovou prezentaci můžete číst i poslouchat audionahrávku celého textu, prezentace je kompletně namluvená. Součástí e-prezentace jsou i krátké kvízové otázky, které posluchači umožní ověřit si doposud získané znalosti.

Jednotlivé části e-prezentace jsou k dispozici na následujícím odkazu, není potřeba se jakkoli přihlašovat:

Evaluace primárně preventivních programů – Teoretický úvod

Evaluace primárně preventivních programů – Praktický návod

Evaluace primárně preventivních programů – Evaluační nástroje

 

Vznik tohoto článku byl finančně podpořen projektem č. CZ.1.07/1.3.00/08.0205 ESF OP VK. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.


Nahoru
*/ ?> E-learning „Evaluace primárně preventivních programů“ Ilustrační foto

  • Sdílet článek
  • Sdílet