Adiktologie ve světě

30.06.2007

Reklamy na alkohol zvyšují konzumaci dětí a dospívajících

Zveřejnil: MUDr. Tomáš Zábranský Ph.D. | Poslední úprava: 30.06.2007

Školáci, kteří jsou vystaveni současným reklamním a marketingovým kampaním na alkohol, pijí alkohol o 50 % častěji a mají o 36 % častěji v plánu pít jej v nejbližší budoucnosti, než jejich vrstevníci, kteří jsou tohoto vlivu ušetřeni. Konstatuje to nedávná výzkumná zpráva nejstaršího a nejprestižnějšího amerického think-tanku RAND Corporation .

Pracovali se skupinou 1786 šesťáků a sedmáků, u nichž měřili úroveň užívání alkoholu a úmysl jej užívat, spolu s úrovní, v níž byli vystaveni alkoholovým reklamám v televizi a časopisech, promočním akcím v obchodech a jiným marketingovým nástrojům, jako jsou propagační trička a plakáty.

„Rodiče by měli vědět, že reklamy zvyšují pití alkoholu už u velmi mladých dospívajících,“ říká k tomu Rebecca L. Collins, jež studii vedla. „V předchozí studii jsme zjistili, že už děti ve čtvrtých třídách alkoholové reklamy velmi dobře znají a dokáží vám na požádání citovat slogany a jména značek. Nová studie prokazuje, že když se dostanou do šesté třídy, reklamy je podporují v pití.“

Výzkum zjistil, že na děti má největší vliv televizní reklama, ale také to, že děti, které mají propagační kšiltovky, plakáty nebo trička, pijí a plánují pít alkohol dvakrát častěji než jejich vrstevníci. Takové předměty vlastní v Severní Dakotě, kde studie probíhala, celá pětina dětí.

„Z rozšířenosti propagačních předmětů mezi dětmi jsme byli trochu překvapeni,“ komentuje to Collinsová. „Tohle mohou rodiče ovlivnit, když budou držet děti od těchhle kampaní stranou. Domnívám se, že řada rodičů si myslí, že je to neškodné: dítě v tričku Budweiseru je přece legrační. Jenomže ono to dítěti nepřímo říká, že pít pivo je taky fajn legrace.“

Studie "Early Adolescent Exposure to Alcohol Advertising and its Relationship to Underage Drinking," vyšla v červnovém vydání Journal of Adolescent Health a je po registraci dostupná online .

 


Nahoru
*/ ?> Reklamy na alkohol zvyšují konzumaci dětí a dospívajících Ilustrační foto

  • Sdílet článek
  • Sdílet