1. lékařská fakultaUniverzita KarlovaVšeobecná fakultní nemocnice v Praze
16.01.2019

Pozorování jako evaluační nástroj

 

Cílem pozorování jsou jevy a vztahy, které jsou identifikované a definované. Pozorování může být prováděno smyslovými orgány, nebo pomocí přístrojů. Co bylo vnímáno, je pečlivě a systematicky zaznamenáváno. Pozorovatelé mohou zaznamenávat všechno, co vidí, nebo mohou zaznamenávat pouze určité proměnné. K zaznamenávání slouží standardní protokoly, např. hodnotící formuláře vyplňované před, během a po programu. Pozorování může pomoci ověřit platnost informací získaných prostřednictvím dotazníků nebo rozhovoru, tzn. že na základě pozorování daného chování je možné údaje získané v rozhovoru nebo v dotazníku potvrdit (WHO, 2000).

Ve školním prostředí je pozorování jedním ze základních zdrojů informací pro pedagogické pracovníky. Může vhodně doplňovat jiné metody ke zjišťování potřeb a spokojenosti žáků či evaluaci výsledku programu. Pedagog své pozorování zaměří např. na určitý projev chování žáků, který následně určitou dobu pozoruje a zaznamenává. Na závěr své výsledky interpretuje a dále s nimi zachází.

Dělení (Miovský, 2006):

1) Dle pozorovaného objektu

  • introspekce: pozorování sebe sama, zaměřené na vlastní prožívání (sebereflexe)
  • extrospekce: pozorování jiných lidí a jejich chování a projevů

2) Dle struktury

  • nestrukturované
    • ve výzkumu se příliš nepoužívá
  • strukturované
    • využívá se v naprosté většině, protože pozorování mnoha jedinců nemůže být zvládnuto jedním pozorovatelem, je tedy nutné zajistit srovnatelnost postupů celého týmu
    • minimální požadavek: záznamový arch s kategoriemi, ve kterých bude pozorované chování zaznamenáváno
    • měření při pozorování musí být reliabilní (tzn., že při opakované aplikaci, pokud se ovšem pozorovaný objekt nezměnil, poskytne shodné výsledky)
    • reliabilní je taková metoda pozorování, při jejíž aplikaci skupina pozorovatelů pozorujících nezávisle stejný jev dospěje k shodným závěrům

Průběh pozorování:

1) Přípravná fáze

  • příprava plánu (hypotézy, cíle)
  • systém záznamu – např. záznamové archy, sjednocení hodnocení dle stupnic (škál), kódování jevů
  • příprava protokolu
  • případně u velkých studií i předvýzkum

2) Vlastní pozorování

  • identifikace sledovaného jevu
  • získáváme informace o pozorovaném jevu
  • registrujeme pozorované jevy (záznam – audio, video, pozorovací archy, protokoly, schématické záznamy různého typu)

3) Rozbor získaných dat

  • co nejdříve po provedení výzkumu

4) Interpretace výsledků


Obecné výhody a nevýhody pozorování

Výhody:

  • pozorování se koná v "přirozených" podmínkách;
  • pozorovatel může sledovat emocionální reakce sledovaného subjektu, což může vést k užitečným hypotézám;
  • pozorováním v dlouhém časovém rozpětí lze získat velké množství informací;
  • pozorovatel může zaznamenat kontext, který dává význam respondentovu vyjádření názorů a hodnot;

Nevýhody:

  • náročná příprava pozorovatele (vyžaduje hlubší poznání, aby nedocházelo k povrchním nebo nejasným závěrům);
  • pokud pozorování provádí vice lidí, může se objevit problém s validitou a spolehlivostí ;
  • je subjektivní (záleží na konkrétním pozorovateli, jeho zkušenostech, preferencích, pozorovacích schopnostech, jeho postřehu atd.);
  • vyžaduje dostatečnou schopnost dedukce (postup od obecného k jednotlivému – odvozování);
  • nutné odproštění od předsudků, stereotypů atd.

Literatura:

Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.

Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu.Praha: Grada.

WHO (2000). Mezinárodně platné pokyny k evaluaci služeb a systémů zaměřených na léčbu poruch způsobených užíváním návykových látek. Ženeva: World Health Organisation.

Vznik tohoto článku byl finančně podpořen projektem č. CZ.1.07/1.3.00/08.0205 ESF OP VK. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

počet zobrazení: 2616 poslední aktualizace: 16.01.2019
Hodnocení: (hodnotil 1 uživatel) Kliknutím na tento odkaz upozorníte autora, že jeho článek už zřejmě není aktuální.