1. lékařská fakultaUniverzita KarlovaVšeobecná fakultní nemocnice v Praze
16.01.2019

Typy evaluace

 

Dle WHO (2000) existuje šest hlavních typů evaluace:

  • evaluace formou analýzy potřeb,
  • evaluace procesu,
  • evaluace nákladů,
  • evaluace spokojenosti klientů,
  • evaluace výsledku,
  • ekonomická evaluace.

Jednotlivé typy evaluací se mohou překrývat. Každý typ evaluace se zaměřuje na zodpovězení určitého typu otázek. Rozhodnutí o tom, který konkrétní typ evaluace se uplatní, záleží proto na položených otázkách. Typy evaluace na sebe mohou také postupně navazovat. Nejdříve obvykle probíhají evaluace ve formě analýzy potřeb a po nich často následuje evaluace procesu, příp. evaluace nákladů. K evaluaci výsledku a ekonomických aspektů se většinou přistupuje později, poté, co jsou vyhodnoceny procesní a nákladové aspekty. Pro tento postup však neexistují žádná pevně stanovená pravidla (WHO, 2000).

Kröger (1998) rozděluje evaluace z hlediska hodnocené fáze programu a z hlediska práce s výsledky. Z hlediska hodnocené fáze se rozlišuje evaluace přípravy, evaluace procesu a evaluace výsledku. Z hlediska práce s výsledky dělí evaluaci na formativní a normativní. Kröger dále dělí evaluace podle použitého výzkumného plánu (dělení Rossiho, Freemana a Hofmana) na evaluaci experimentální, kvaziexperimentální a neexperimentální (Kröger, 1998).

Zdroje:

Kröger, Ch. (1998). Evaluation: Definitions and Concept. In: O. Baker, J. Mounteney R. Neaman (Eds.) (1998). Evaluation Drug Prevention in the European Union. Scientific Monoghraph Series, No. 2. Lisabon: EMCDDA. 61-66.

Světová zdravotnická organizace (2000). Mezinárodně platné pokyny k evaluaci služeb a systémů zaměřených na léčbu poruch způsobených užíváním návykových látek. Geneva: World Health Organisation.

Vznik tohoto článku byl finančně podpořen projektem č. CZ.1.07/1.3.00/08.0205 ESF OP VK. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

počet zobrazení: 2277 poslední aktualizace: 16.01.2019
Hodnocení: (hodnotil 1 uživatel) Kliknutím na tento odkaz upozorníte autora, že jeho článek už zřejmě není aktuální.
O PROJEKTU

 

V rámci projektu Tvorba systému modulárního vzdělávání v oblasti prevence sociálně patologických jevů pro pedagogické a poradenské pracovníky škol a školských zařízení na celostátní úrovni (reg. č. CZ.1.07/1.3.00/08.0205 ESF OP VK) vznikly internetové stránky věnované teorii evaluace a jejímu praktickému využití.

Zde naleznete nejen články věnované teorii evaluace, ale také evaluační nástroje určené k dalšímu praktickému využití. Rubrika "teorie evaluace" se snaží vymezit primární prevenci jako takovou a dále definovat jednotlivé typy evaluace. V rubrice "nástroje pro evaluaci" naleznete samotné nástroje / dotazníky zaměřené na užívání drog a další rizikové chování.


Tento článek vznikl za podpory projektu, který je spolufinancován Evropským fondem a státním rozpočtem České republiky.


111