V rámci projektu „Tvorba systému modulárního vzdělávání v oblasti prevence sociálně-patologických jevů pro pedagogické a poradenské pracovníky škol a školských zařízení na celostátní úrovni“ (reg. č. CZ.1.07/1.3.00/08.0205 ESF OP VK) byla vytvořena e-learningová prezentace, (nejen) pro školní metodiky prevence, na téma „Evaluace primárně preventivních programů“, která navazuje na e-learningovou prezentaci „Evaluace aneb Co by o ní školní metodici prevence měli vědět?“, jež obecně shrnovala teoretické informace o tom, co to evaluace je, jaké existují typy, jak se provádí apod.
Cílem této e-learningové prezentace je poskytnout školním metodikům prevence a dalším pedagogům nástroj pro přípravu, realizaci a následné zhodnocení programu primární prevence. Je zde uveden postup při evaluaci primárně preventivního programu krok za krokem, od samotného rozhodnutí se pro realizaci preventivního programu a jeho přípravu až po evaluaci (od analýzy potřeb, přes evaluaci procesu a spokojenosti až po evaluaci výsledku). Na příkladech dobré praxe jsou demonstrovány jednotlivé typy evaluací a postup, jak daná evaluace proběhla. Součástí je vymezení evaluačních nástrojů v obecné rovině včetně konkrétních ukázek a webových portálů, kde je možné nástroje nalézt.
E-learningová prezentace „Evaluace primárně preventivních programů“ je rozdělena na následující 3 části:
1. část – Teoretický úvod - je teoretickým úvodem k tématu evaluace v primární prevenci rizikového chování, obsahuje tato témata:
- rizikové chování,
- prevence,
- primární prevence,
- cíle primární prevence,
- efektivní primární prevence,
- neúčinná primární prevence,
- školská primární prevence rizikového chování,
- evaluace primárně preventivních programů,
- evaluace,
- jak evaluovat preventivní programy,
- proč je evaluace důležitá,
- etické otázky evaluace primárně preventivních programů.
2. část – Praktický návod - obsahuje praktický návod na provádění evaluace, obsahuje tato témata:
- analýza potřeb,
- jak by měl vypadat ideální primárně preventivní program,
- evaluace spokojenosti účastníků programu,
- výstupy evaluace a zúročení získaných poznatků,
- příklady dobré praxe pro inspiraci,
- plánování evaluace,
- evaluace přípravy programu,
- pretest a zahájení realizace programu,
- evaluace procesu,
- evaluace výsledku preventivního programu.
3. část – Evaluační nástroje – obsahuje tato témata:
- evaluace a diagnostika v primární prevenci,
- evaluační nástroje,
- reliabilita a validita nástrojů,
- konkrétní evaluační nástroje,
- webové stránky věnující se evaluačním nástrojům.
E-learningovou prezentaci můžete číst i poslouchat audionahrávku celého textu, prezentace je kompletně namluvená. Součástí e-prezentace jsou i krátké kvízové otázky, které posluchači umožní ověřit si doposud získané znalosti.
Jednotlivé části e-prezentace jsou k dispozici na následujícím odkazu, není potřeba se jakkoli přihlašovat:
Evaluace primárně preventivních programů – Teoretický úvod
Evaluace primárně preventivních programů – Praktický návod
Evaluace primárně preventivních programů – Evaluační nástroje
Vznik tohoto článku byl finančně podpořen projektem č. CZ.1.07/1.3.00/08.0205 ESF OP VK. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.