1. lékařská fakultaUniverzita KarlovaVšeobecná fakultní nemocnice v Praze
04.03.2019

Case management v nízkoprahových službách – případová studie

Abstrakt

Východiska: Hlavním důvodem pro zpracování tématu, je představit možnosti léčby klientů/pacientů závislých na návykových látkách, jestliže odmítají léčbu v psychiatrické nemocnici či jiné odborné instituci. Teoretická část práce se primárně zabývá dosavadními teoretickými poznatky v oblastech poradenského/terapeutického vztahu a jeho hranicích, principu recovery, motivaci a metodě case managementu. Dále poskytuje přehled vybraných psychoterapeutických směrů, které by podle autorky mohly být v práci s drogovou klientelou vhodné.

Empirická část shrnuje příběh klienta a vývoj vztahu s poradcem ve dvouletém časovém intervalu. Kromě autentických rozhovorů práce popisuje změny v motivaci klienta k abstinenci a orientuje se na klíčové faktory, které na jeho rozhodnutí mohly mít vliv. Součástí jsou také témata hranic a etiky, která jsou v poradenském/terapeutickém vztahu často diskutovaná.

Cíl a výzkumné otázky: Hlavním cílem práce bylo popsat případ vedení klienta, v nízkoprahovém zařízení pro drogově závislou klientelu, metodou zvanou case management a poukázat na vliv kvality vztahu s pracovníkem na jeho cestě k abstinenci. V další řadě práce zkoumá aspekty, které jsou pro klienta během spolupráce důležité a vyhodnocuje úspěšnost dosažení stanovených cílů.

Metody: Údaje byly získány v jednom případě použitím dotazníku, ale primárně prostřednictvím nestrukturovaných individuálních rozhovorů mezi klientem a poradcem či jiným pracovníkem kontaktního centra. Tyto rozhovory byly následně zaznamenávány do interního zápisu organizace, ze kterého byly pro potřeby práce zpětně získány k sepsání uceleného příběhu. Zpracovaná kazuistika klienta byla zvolena metodou absolutního výběru, protože se jednalo o jediný dlouhodobě fungující proces spolupráce.

Výsledky a závěr: Výsledky interpretují odpovědi na tři výzkumné otázky. Zkoumání kvalitního vztahu a jeho vlivu na progres klienta ke změně ukazuje, že v období jeho aktivní změny, došlo k několika významným událostem, které poukazovaly na jeho kladný vztah k pracovníkovi. V další řadě je zjišťováno, které aspekty jsou pro klienta během spolupráce důležité, výsledkem zjištění je, že se jedná o vztah s jedním pracovníkem a klient tedy nemusí svůj příběh předkládat pořád od začátku někomu jinému. V poslední části byla vyhodnocena úspěšnost dosažení stanovených cílů. Podle získaných údajů se klientovi podařilo během spolupráce docílit poloviny z nich.

Práce má však svoje limity, protože se jedná o subjektivní posuzování jediného případu, který nelze zobecnit.

Klíčová slova: case management – terapeutický vztah – recovery - nízkoprahová zařízení – závislost

PRÁCE KE STAŽENÍ


počet zobrazení: 1067 poslední aktualizace: 04.03.2019
Hodnocení: Kliknutím na tento odkaz upozorníte autora, že jeho článek už zřejmě není aktuální.