1. lékařská fakultaUniverzita KarlovaVšeobecná fakultní nemocnice v Praze
04.02.2019

Evaluace procesu implementace preventivního programu Unplugged školními metodiky prevence

Citace

Jurystová, L. (2008). Evaluace procesu implementace preventivního programu Unplugged školními metodiky prevence. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Centrum adiktologie.

Klíčová slova

preventivní programy, Unplugged, implementace preventivního programu, evaluace procesu implementace, školní metodik prevence, EUDAP-2, nespecifická primární prevence

Abstrakt

V rámci mezinárodního projektu EUDAP-2 je realizován model nespecifické primární prevence – program Unplugged, jenž je pilotně ověřován v podmínkách českých základních škol. Specifikem tohoto programu je jeho realizace školními metodiky prevence (ŠMP) přímo v rámci výuky – během dvanácti vyučovacích hodin v průběhu celého školního roku. Za pomoci metod kvalitativního výzkumu – semistrukturovaných interview, kódování, clusteringu, kategorizace, kontrastu a srovnávání – zjistit údaje týkající se přípravy a realizace lekcí Unplugged (jakým způsobem a za jakých podmínek byla implementace prováděna, v čem tkvěla úskalí a v čem naopak byla spatřována pozitiva programu), stejně jako zázemí školních metodiků prevence pro tuto činnost. Do výzkumného souboru bylo zahrnuto 16 metodiků prevence ze Středočeského a Brněnského kraje (včetně Tišnova) účastnících se na projektu. Evaluace pilotního ověřování programu přinesla podněty pro přepracování Metodiky pro učitele, podle níž ŠMP programy připravují a realizují, stejně tak pro úpravu časové dotace lekcí a nebo množství aktivit realizovaných v rámci jedné lekce, což je v souladu s výsledky již proběhlých zahraničních evaluačních studií. Rovněž výsledky přináší impuls k úpravě témat s ohledem na specifika českých škol, zejména po terminologické stránce. Výsledky taktéž ukazují význam vstupního školení ŠMP před zahájením implementace programu, stejně jako důležitost supervizních setkání vedených regionálními koordinátory a podpory managementu školy. Mezi hlavní pozitiva programu vnímaná ŠMP patří přínos pro třídní kolektiv jako takový, přínos pro metodikovu další práci a finanční ohodnocení participace na projektu.


počet zobrazení: 666 poslední aktualizace: 04.02.2019
Hodnocení: Kliknutím na tento odkaz upozorníte autora, že jeho článek už zřejmě není aktuální.