Abstrakt
Východiska: Ženy s problémy z užívání návykových látek mají své charakteristické rysy a
potýkají se s mnohými těžkostmi, jež vyplývají nejen z jejich genderových specifik. Mezi
nimi je významně zastoupeno mateřství, které v kombinaci s abúzem návykových látek
zásadně mění svůj profil, počínaje prožíváním, konče způsobem, jakým se tyto ženy vztahují
ke svým dětem. Tyto způsoby jsou zatíženy mnohými prožitky, procesy a emocemi, které
následně blokují nastolení vhodné výchovy.
Cíle: Cílem této práce bylo zjistit, zda ženy se závislostními problémy pociťují vinu a stud
ve vztahu ke svým dětem, případně zmapovat, odkud vyvěrají a co je formuje. Dalším
stěžejním cílem bylo odhalit, zda tyto pocity mohou vytvářet bariéry ve vztahu k dítěti, a
především pak ve výchově. Posledním cílem práce bylo vyhodnotit, zda kromě těchto
determinant vstupují do procesu sanace vztahu ještě jiné proměnné, případně které to jsou.
Metodika: Sběr dat se uskutečnil na jaře roku 2019 v Terapeutické komunitě Karlov.
S klientkami byl veden polostrukturovaný rozhovor, dále byly popsány konkrétní
pozorované situace mateřských interakcí k dítěti.
Výzkumný soubor: Vzorek byl vytvořen 5 klientkami Terapeutické komunity Karlov, které
podstupovaly léčbu spolu se svým dítětem.
Výsledky: Z výpovědí respondentek a analýzy pozorovaných interakcí vyplynulo, že se
potýkají se silným pocitem viny a studu. Ten zažívají převážně na základě nezodpovědného
chování k dítěti ať v těhotenství, nebo ve výchově pod vlivem návykových látek. Primárním
problémem těchto matek je neschopnost stanovovat hranice, což se reflektuje
v komplikovaném zvládání výchovy a formuje zahlížením těchto obtíží např. v dopadech na
dítě a společný vztah. S těmito těžkostmi se některé z nich vypořádávají vnášením témat do
terapie, v menším obsazení pak popíráním.
Doporučení: Na základě nastudování odborné literatury, kontinuální práce s ženami –
matkami s problémy z užívání a výsledků výzkumu navrhujeme opatření: citlivost a braní
zřetele na provázanost vlastní rodinné historie v otázce výchovy, faktu, že výchova dítěte
představuje mnohdy zcela neznámé hledisko jejich života. Rozvoj a posilování šetrného a
trpělivého přístupu k otázkám výchovy a práce se strachy ve vztahu k dítěti, včetně pocitu
viny, který celý proces významně ovlivňuje. Velkou výzvou je podpora k hovoření o těchto
prožitcích a přiznání jejich hodnoty vedle jiných témat psychoterapie.
Klíčová́ slova: ženy s problémy z užívání, abúzus v těhotenství, teorie vytváření vztahu,
výchovné styly, zátěžové situace, pocit viny a studu