Abstrakt
Case management je diskutovaná a oblíbená metoda práce, která je hojně využívaná v sociálních či zdravotních službách. Terénní sociální práce je specifická forma sociální pomoci, poskytovaná prostřednictvím terénních služeb a programů v přirozeném prostředí klientů. Jesenický region je oblast specifická svou polohou, rozlohou, sociálně vyloučenými komunitami, zvýšeným výskytem sociálně patologických jevů a také zajímavou historií a krásnou přírodou. Práce se zabývá spojením case managementu a terénní sociální práce v Jesenickém regionu, poskytovaného konkrétní sociální službou a ověřeného pomocí evaluace programu, prostřednictvím jednotlivých pracovníků sociální sluţby. Cílem výzkumu je zmapování postojů pracovníků sociální služby k tématům spolupráce, návazné péče při vyuţití metody case management v regionu Jesenicko a také hlubší porozumění příběhu a základním principům, kterými se program řídí. Dílčí cíle, co považují pracovníci za silná a co za slabá místa programu a inspirace do dalšího rozvoje. Dále také, zda tento typ evaluace bude možné využívat prakticky, co nového přinese, a zda se může stát standardním nástrojem pro manažera sociální služby. Teoretická část práce je zaměřena na vymezení pojmů case management, terénní sociální práce a evaluace v sociálních službách. Ke zjištění cílů byla v praktické části použita metoda kvalitativního výzkumu,
zčásti popisující konkrétní sociální službu, v souladu s naplňováním standardů a dále polo-strukturované rozhovory s pracovníky této služby. Výsledek výzkumného šetření byl v práci interpretován jako nejčastější názor a ukazuje, že pracovníci programu jsou schopni hodnotit témata spolupráce při práci s klienty v regionu, specifikovat silné a slabé stránky programu a potřeby své i klientů na Jesenicku a také, ţe zvolená metoda může být přínosem a inspirací pro manažera služby pro jeho růst a rozvoj a také rozvoj programu.
Klíčová slova: case management - sociální služby – terénní práce – pracovní tým – evaluace