Abstrakt
Východiska: Týmy adiktologických služeb by měly dle Standardů naplňovat princip multidisciplinarity. Do multidisciplinárního týmu takovýchto služeb neodmyslitelně patří sociální pracovníci. Již od zrodu sociální práce se pracovníci setkávají s klientelou mající potíže se závislostním chováním. Odborná akademická příprava sociálních pracovníků, jako potenciálních budoucích profesionálů pracujících s adiktologickou klientelou, je bezpochyby základním předpokladem pro zvládnutí profesních kompetencí. Práce se zaměřuje na analýzu studijních programů sociální práce vyšších odborných a vysokých škol z hlediska míry zastoupení výuky adiktologie v nich.
Cíle: Hlavním cílem práce je analyzovat obsah studijních programů vyšších odborných a vysokých škol sociální práce v České republice z hlediska zastoupení vyučovaných předmětů zaměřených na adiktologii. Mezi dílčí cíle patří zmapovat studijní programy sociální práce v České republice, popsat nabídku předmětů adiktologie v rámci těchto programů, identifikovat obsah výuky zaměřený na problematiku adiktologie, zhodnotit délku, obsah a strukturu předmětů.
Metody: Pro dosažení cílů byla nejprve mapována nabídka studijních programů sociální práce, podle definice odborné způsobilosti zákona o sociálních službách, na vyšších odborných školách a bakalářských programech vysokých škol. K vyobrazení výsledků a zahrnutých programů, které splňovaly stanovená kritéria, byla použita metoda PRISMA a schéma flow diagramu. Studijní plány byly podrobeny analýze, a tím byly pomocí klíčových slov identifikovány předměty zaměřené na adiktologii. V posledním kroku proběhla analýza obsahu adiktologicky orientovaných předmětů a metodou zachycení vzorců byly seskupeny do kategorií.
Výsledky: Bylo identifikováno 17 programů vyšších odborných škol a 55 bakalářských programů vysokých škol sociální práce. V průběhu studia jsou posluchači více či méně seznámeni s problematikou závislostí, alespoň jeden předmět, ve kterém by mohli získat základní znalosti, byl zjištěn u 76 % programů vyšších odborných škol a 89 % programů vysokých škol. Předměty zaměřené specificky na adiktologii se vyskytují u 4 oborů vyšších odborných škol a 9 oborů vysokých škol. Z důvodu nedostatku informací ohledně obsahu jednotlivých předmětů nemohla být plně analyzována jejich struktura, časová dotace a volitelnost se napříč obory liší.
Závěr: Vzdělávání sociálních pracovníků v oblasti adiktologie by mělo být rozšířeno. Do studijních plánů je vhodné zařadit takové předměty, které by svým obsahem sociálním pracovníkům zajistily dostatečné teoretické i praktické znalosti. Dále je žádoucí, aby došlo k jasnému vymezení identity sociálních pracovníků a možností terciárního vzdělávání v tomto oboru.
Klíčová slova: adiktologie, sociální práce, sociální pracovník, vzdělávání, závislost