1. lékařská fakultaUniverzita KarlovaVšeobecná fakultní nemocnice v Praze
04.03.2019

Návrh kompetencí absolventa pregraduálního stupně studijního oboru adiktologie

ABSTRAKT

Východiska: Studijní obor adiktologie je interdisciplinární obor zabývající se léčbou a prevencí závislostí a závislostního chování. Obor adiktologie stále hledá svou pozici, napomoci by mohlo vytvoření dokumentu definující kompetence této profese, které by přinesly transparentnost v praxi i v kontextu dalších souvisejících oborů. Jako základ pro definování profesních kompetencí může sloužit návrh kompetencí absolventa pregraduálního studia adiktologie.

Cíle: Cílem práce je vytvořit návrh kompetencí absolventa pregraduálního stupně studijního oboru adiktologie. Dílčími cíli jsou vytvoření návrhu formulací výstupů z učení a porovnání získaného návrhu kompetencí se zahraniční formulací kompetencí pracovníků v adiktologických službách.

Metody: Výzkumný soubor tvoří akreditační spisy pregraduálního stupně studia adiktologie a informace o vyučovaných předmětech zaznamenané ve Studijním informačním systému Univerzity Karlovy, které byly podrobeny obsahové analýze a pomocí metodiky projektu Q-RAM byly formulovány výstupy z učení (znalosti, dovednosti, obecné způsobilosti) pro jednotlivé předměty, tyto byly následně zobecněny pro úroveň oboru a formulovány do podoby kompetencí. V druhém kroku byly kompetence porovnány se zahraničním kompetenčním modelem organizace SAMHSA metodou komparační analýzy.

Výsledky: Byl vytvořen seznam výstupů z učení oboru adiktologie kategorizovaný dle získaných znalostí, dovedností a obecných způsobilostí. Návrh kompetencí obsahuje devět kategorií, a to porozumění fenoménu závislosti a užívání návykových látek, interdisciplinární přístup, aplikace bio-psycho-socio-spirituálního modelu v praxi, metody práce s klientem, systém péče, věda a výzkum, management organizace, protidrogová politika, etika. Český návrh kompetencí reflektuje zahraniční kompetenční model.

Závěr: Vzniklé výstupy je žádoucí podrobit kritické analýze a pracovat s návrhem jako s živým dokumentem pro upevnění identity oboru, zlepšení transparentnosti a komparaci s požadavky praxe.

Klíčová slova: studijní program adiktologie – kompetence - znalosti a dovednosti – výstupy z učení – adiktolog


počet zobrazení: 820 poslední aktualizace: 04.03.2019
Hodnocení: Kliknutím na tento odkaz upozorníte autora, že jeho článek už zřejmě není aktuální.