1. lékařská fakultaUniverzita KarlovaVšeobecná fakultní nemocnice v Praze
04.02.2019

Specifika práce s romskými uživateli návykových látek v nízkoprahových kontaktních centrech

Citace

Dušková, J. (2012). Specifika práce s romskými uživateli návykových látek v nízkoprahových kontaktních centrech. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN, Centrum adiktologie.

Klíčová slova

Romové, romská specifika, sociálně patologické jevy, nízkoprahová kontaktní centra

Abstrakt

Šetření je založeno na polostrukturovaných rozhovorech s odborníky z oboru adiktologie, kteří v kontaktních centrech pracují. Pro realizaci výzkumu byla použita metoda prostého výčtu a metoda trsů. Předvýzkum je založen na kvalifikovaném odhadu počtu romských klientů v jednotlivých kontaktních centrech a dotazuje se i na celkový počet klientů v roce 2010. Vlastní výzkum se pokouší odpovědět na otázky, zda a popřípadě jaké rozdíly byly vypozorovány mezi romskými klienty a klienty z majoritní společnosti. Dále zjišťuje názory odborníků na to, zda Romové využívají služby jednotlivých kontaktních center, a jsou-li nějaké možnosti, jak získat více romských klientů. Výzkum se také zajímá o to, byla-li navázána spolupráce s rodinou, jakou s tím mají odborníci zkušenost a další otázkou je zaměstnávají-li kontaktní centra romské pracovníky a v čem shledávají jejich výhodu. V neposlední řadě jsou zjišťovány názory na zřizování speciálních programů pouze pro Romy a má-li konkrétní centrum podobný program. Výsledky naznačují, že romští klienti mají svá specifika, z kterých se odvíjí vše ostatní – jejich nižší využívání služeb kontaktních center, nefungující spolupráce s rodinou, složitější navazování prvního kontaktu. Výzkum potvrdil výsledky některých dosavadních výzkumů, které poukázaly na potřebnost zaměstnávání romských pracovníků, na nezbytnost a prohloubení spolupráce s rodinou a na podporu vzniku diferencovaných částí programu s odlišným způsobem fungování (méně institucionalizované, užší vztah klient-pracovník, benevolentnější pravidla). Výzkum zároveň zjistil, že současná situace ve vybraných kontaktních centrech je odlišná.


počet zobrazení: 599 poslední aktualizace: 04.02.2019
Hodnocení: Kliknutím na tento odkaz upozorníte autora, že jeho článek už zřejmě není aktuální.