1. lékařská fakultaUniverzita KarlovaVšeobecná fakultní nemocnice v Praze
04.03.2019

Vnímání prožitku hraní online her v souvislosti se závislostním chováním

Abstrakt:

Východiska: hraní MMORPG her se pojí s rozvojem počítačových technologií již několik let. Přestože závislost na hraní online her není oficiálně uznanou poruchou v MKN – 10 zaujímá hned po gamblingu další místo mezi behaviorálními závislostmi.

Cíl výzkumu: hlavním cílem práce bylo popsat vnímání subjektivního prožitku hráčů při hraní online her. Výzkumné otázky se zabývaly vzorci prožitků u hráčů online her, výskytem závislostního chování a rozdíly v prožívání u hráčů se závislostním chováním a bez něj. Poslední otázka se týkala schopností hráčů uvědomit si závislostní chování.

Metody a soubor: k získání respondentů byl použit záměrný výběr, včetně metody sněhové koule přes informanty. Tvorba dat probíhala formou polostrukturovaného interview, které bylo doplněno o záznamový arch k zachycení demografických údajů a dotazníku závislosti. Výzkumný soubor tvořilo 9 respondentů, jejichž intenzita hraní se pohybovala v průměru 15 hodin týdně, věk hráčů byl v rozmezí 17 až 40 let.

Výsledky: z proběhlého výzkumu vzešlo několik témat. Subjektivní prožitky hráčů byly pozitivní i negativní, ty pozitivní převažovaly u většiny hráčů. V souvislosti s prožíváním se u většiny hráčů objevoval fenomén flow, který umožňoval hráčům ponoření se do hry.

S hraním docházelo u hráčů k výrazné komunikaci a kooperaci v rámci herních skupin, čehož si hráči velmi cenili. Trávení času ve hře bylo dalším znakem online hraní, bylo také příčinou mezilidských konfliktů. Hráči nevyhledávali hry z důvodu negativních emocí, ale hry byly schopné řídit jejich náladu (tzv. mood management). Závislostní chování se nepotvrdilo ani u jednoho z hráčů, přesto se u nich vyskytovaly faktory závislosti v různé intenzitě.

Závěr a doporučení: výzkumná práce přinesla informace o subjektivních prožitcích hráčů, ale také další pochopení hráčské problematiky MMORPG her. V této rychle se rozvíjející technologicky orientované společnosti se může online hraní vyskytovat jako forma behaviorální závislosti, která vyžaduje další zkoumání.

Klíčová slova: závislost na online hrách, hráči, vnímání prožitku, hraní online her, symptomy závislosti

PRÁCE KE STAŽENÍ

počet zobrazení: 697 poslední aktualizace: 04.03.2019
Hodnocení: Kliknutím na tento odkaz upozorníte autora, že jeho článek už zřejmě není aktuální.